• Imprimeix

Rull presenta al Grup de Peatges el nou model de gestió de la xarxa viària catalana

Torna
Dimarts, 18 de juliol de 2017

  • Amb aquest sistema, àmpliament estès a Europa, s’alliberaran més de 300 milions d’euros anuals que s’invertiran en la millora del transport públic, la xarxa viària i la renovació del parc de vehicles
  • El Grup de Peatges està format pel Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris
TES

TES

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull, ha presentat avui al Grup de Peatges el nou model de gestió de la xarxa viària catalana basat en el model de la vinyeta, que permetrà aixecar totes les barreres de peatge a Catalunya a partir de gener de 2019. Amb aquest model s’alliberaran més de 300 milions d’euros a l’any de recursos pressupostaris que es podran invertir en la millora del transport públic, la xarxa viària i a la renovació del parc de vehicles. A partir d’aquesta proposta, i de les aportacions del Grup de Peatges, format per representants del Govern, les administracions locals, concessionàries, entitats civils i grups parlamentaris, la previsió és tramitar la llei durant l’any 2018 perquè entri en vigor l’1 de gener de 2019.
 
Amb la vinyeta, el Departament de Territori i Sostenibilitat planteja un nou model de mobilitat intel·ligent, just i ambientalment i econòmicament sostenible a través d’un sistema que ja funciona a bona part d’Europa, tant per a vehicles lleugers com per a pesants. La vinyeta catalana és una tarifa plana anual per a tots els vehicles, que podran utilitzar totes les vies d’altes prestacions, amb una clàusula d’excepcionalitat per a aquells que circulen poc. Amb aquest nou sistema s’acabarà amb els actuals greuges entre territoris que paguen més que altres, entre corredors amb vies de peatge i d’altres sense i amb preus per quilòmetre diferent.
 
“Hem plantejat un punt de partida per anar cap a un model català propi que s’acosti al que ens demana Europa; un model harmònic, homologat, transparent i equilibrat territorialment que ens porti cap a una mobilitat més eficient, sostenible i de futur”, ha explicat el conseller. “Ens tornarem a reunir a l’octubre amb les aportacions de tothom per tal de trobar el consens. Tenim, per tant, dos mesos i mig per treballar a fons aquesta proposta que ens portarà a tramitar la llei durant l’any vinent” ha exposat. Rull ha indicat que amb la vinyeta “superem el model actual i anem cap a un model més equitatiu, més equilibrat territorialment, que pensa en el conjunt del sistema i ens situa en la zona més avançada d’Europa”.
 
Pel que fa a la tarifa, el Govern treballa amb una forquilla que va dels 40 als 110 euros, que són els preus que s’apliquen als diferents països europeus que ja tenen aquest model. Per als vehicles de pas, es planteja una vinyeta que es podrà adquirir per setmanes, mesos o també anual. Actualment, vuit països europeus disposen de vinyeta per temps en vehicles lleugers. Són Àustria, Suïssa, Eslovàquia, Txèquia, Eslovènia, Hongria, Romania i Bulgària. N’hi ha nou que l’apliquen a vehicles pesants (Regne Unit, Dinamarca, Holanda, Suècia, Luxemburg, Bulgària, Romania, Letònia i Lituània). Alemanya té previst implantar una vinyeta per temps als vehicles lleugers.
 
Millora del transport públic i renovació dels vehicles
 
L’objectiu de la vinyeta catalana és aconseguir un model únic i harmònic i alliberar més de 300 milions d’euros l’any de recursos pressupostaris que actualment es destinen a pagar peatges a l’ombra (uns 200 milions), a manteniment de carreteres (70 milions) i a bonificacions de peatges (45 milions).
 
Aquests diners s’invertirien en la millora del transport públic, tant dels serveis com de la pròpia xarxa; a millorar i modernitzar la xarxa viària per fer-ne una gestió integral, millorar-ne la seguretat, digitalitzar-la, resoldre els principals colls d’ampolla i millorar camins i accessos a nuclis; i a l’ambientalització del parc de vehicles, amb ajuts per a l’adquisició de cotxes i camions de baixes emissions i elèctrics, així com per a la instal·lació d’infraestructures de recàrrega.
 
El 59% de les vies ràpides són de peatge
 
A Catalunya hi ha 1.719 quilòmetres de vies d’altes prestacions dels quals 676 (39%) són de peatge explícit; 346 (20%) són de peatge a l’ombra, i 697 (41%) són vies no concessionades. Gairebé la meitat de la xarxa (46%) és de titularitat de la Generalitat. L’altre 54% és de l’Estat.
 
 
Règim de gestió
 
 
 
longitud
%
Vies de peatge explícit
676
39%
Vies de peatge a l'ombra
346
20%
Vies no concessionades
697
41%
Total
1.719
100%
 
Pel que fa a les concessions, entre finals de 2019 i mitjans de 2021 finalitzen les concessions de les principals vies de peatge explícit de Catalunya:
 
 
Final de les concessions de les autopistes
31 de desembre de 2019:
Ø  AP-7. Vila-seca – Castelló
31 d'agost de 2021:
Ø  AP-7. Vila-seca – Frontera francesa
Ø  AP-2. El Vendrell-Saragossa
Ø  C-32. Maresme
Ø  C-33. Barcelona – Montmeló (peatge de La Llagosta)
Any 2037:
Ø  Túnel del Cadí
Ø  Túnel de Vallvidrera
Any 2039:
Ø  C-32. Autopista Pau Casals
Ø  C-16. Sant Cugat-Terrassa-Manresa


 
 
 
ANNEX
 
Membres del grup de peatges
Col·legi Economistes de Catalunya
Col·legi d'Ambientòlegs de Catalunya
ABERTIS
Federació de Municipis de Catalunya
PIMEC
Associació Catalana de Municipis
CCOO
USOC
PTP Promoció del Transport Públic
IRIDIUM -
Cat Desenvolupament de Concessions Catalanes, SL
AUTEMA
UCOC
CEDINSA
Consell General de Cambres
CECOT
FEAT
Col·legi d'Enginyers de Camins, Canals i Ports
FECAV
RACC
AUDICA
Foment del Treball
ASSETRANS GIRONA
UPC
ASOTRANS LLEIDA
Agtc - Associació general de transportistes de Catalunya
TRANSCALIT
Fundació Cercle d'Infraestructures
Grup Parlamentari PSC
UGT
Grup Parlamentari PP
Cambra de Comerç de Barcelona
Grup Parlamentari Ciutadans
FemCAT
Grup Parlamentari JxSi
Cercle d'Economia
Grup Parlamentari Catalunya Sí que es pot
UNIÓ DE PAGESOS
Grup Parlamentari CUP
CETCAT - COT
Grup Parlamentari JxSi
Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya