• Imprimeix

Tarifa plana en el transport públic de l'Àrea Metropolitana de Barcelona

L’ATM aprova l’aplicació d’un nou model de tarifa plana per als desplaçaments entre els diferents municipis de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), independentment de la zona tarifària a la qual pertanyin (zones 1, 2A, 2B i 2C).

L’objectiu d’aquesta mesura és afavorir i facilitar el canvi d'hàbits cap a una mobilitat més sostenible i traspassar usuaris del vehicle privat al transport públic amb l’objecte de reduir les congestions de les principals vies i de la contaminació atmosfèrica. 

La mesura s’aplicarà a partir de l’1 de gener de 2019 a la pràctica totalitat dels títols integrats únicament en els trajectes que tinguin origen i destí  dins de l’àmbit dels 36 municipis metropolitans (18 de la primera corona i 18 a la segona corona)  que integren l’AMB amb la tarifa equivalent a una zona tarifària.

36 municipis es beneficiaran d'aquesta tarifa a partir de l'1 de gener de 2019

A quins títols s'aplicarà

S'aplicarà a: 

T-10

T-10 per a treballadors a l’aeroport

T-50/30

T-70/30

T-mes

T-mes per a persones en atur

T trimestre

T-jove, títols integrats bonificats per a famílies monoparentals i nombroses

T-dia

T-aire

T-esdeveniment

Bitllets senzills, no integrats dels operadors de transport (FGC, Rodalies de Catalunya i autobusos metropolitans i interurbans) també es regiran per aquesta tarifa plana quan cobreixin el trajecte entre dos municipis de l’AMB.

 

No s'aplicarà a:

T16, títol pensat per a la mobilitat local i escolar, que ja s’entén com un títol social, serà vàlid a la zona tarifària de residència del nen, com fins ara.

Títols propis dels operadors

Títols socials AMB / FGC

Ttítols federats

 

Municipis afectats

Primera corona: Badalona, Barcelona, Castelldefels, Cornellà de LLobregat, Gavà, Esplugues de Llobregat, l'Hospitalet de Llobregat, Montcada i Reixac, Montgat, el Prat del Llobregat, Sant Adrià de Besòs, Sant Boi de Llobregat, Sant Feliu de Llobregat, Sant Joan Despí, Sant Just Desvern, Santa Coloma de Gramanet, Tiana, Viladecans.

Segona corona: Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera del LLobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló, Torrelles.

Per a la resta de desplaçaments entre qualsevol municipi de l’AMB i un municipi del sistema tarifari extern a l’àmbit metropolità es manté la zonificació actual del sistema. Per tant, cap viatge dins l’àmbit de l’ATM es veu perjudicat per la mesura ja que no suposa cap canvi de zona tarifària.

Finançament

Els costos de la mesura s'estimen entre els 17 i els 23 milions d'euros, dels quals 17 milions els aportarà l'AMB dels recursos obtinguts del Tribut Metropolità. 

Demanda prevista

Es preveu que amb aquesta nova tarifa hi hagi un increment de la demanda de transport públic en 4,6 milions de viatges, que es sumarien als 50 milions actuals entre els municipis de l’AMB de la primera i la segona corona.

Nou model T-mobilitat a partir de 2021

A partir del 2021 es preveu implantar un nou model en l’àmbit de l’ATM de Barcelona, i posteriorment a tot Catalunya, basat en una tarifació en funció dels quilòmetres de recorregut dins del sistema tarifari integrat, amb salts de 5 km a partir dels primers 10 km de trajecte, en convivència amb la nova zona de tarifa plana del 36 municipis. La distància es determinarà en línea recta.

Aquest nou model bonificarà la recurrència d'ús. El preu unitari per viatge anirà disminuint de forma progressiva a mida que s'acumulin els viatges en periodes mensuals. 

Data d'actualització:  30.10.2018