• Imprimeix

L9 Sud

Posada en servei de l'L9 Sud

El 12 de febrer va entrar en servei la nova línia 9 Sud de metro que uneix la Zona Universitària i la T1 de l’aeroport de Barcelona-el Prat. Aquesta nova infraestructura permet facilitar l’accés en transport públic i connectar àmplies zones habitades que fins ara no en tenien, centres educatius, zones comercials i àrees logístiques i de promoció econòmica, com ara Mercabarna, Fira i les dues terminals de l’aeroport del Prat. La posada en servei de l’L9 Sud implica el creixement més gran de la xarxa de Metro en els darrers 50 anys.

El nou tram ha estat construït per la Generalitat de Catalunya, mitjançant Ifercat, i serà operat per Transports Municipals de Barcelona (TMB).

Dades bàsiques:

  • 15 noves estacions, amb 6 intercanviadors
  • 20 km de llargària
  • 32 minuts de trajecte de punta a punta
  • Freqüència de pas de 7 minuts aproximadament que es podrà reduir fins a 4 minuts quan hi hagi esdeveniments que generin gran demanda.
  • Enllaçarà 3 municipis: Barcelona, l’Hospitalet de Llobregat i el Prat de Llobregat
  • 14 trens circularan per l’L9 Sud quan s’hagi posat en servei
  • Es preveu una demanda de 23 milions de viatges anuals
  • La velocitat comercial de la línia serà de 37 km per hora
  • La interestació mitjana és de 1.416 metres
  • La interestació màxima és de 3,5 km entre les estacions Aeroport T1 i Aeroport T2
  • El 100% de les estacions estan adaptades a persones amb mobilitat reduïda, i s'han habilitat espais per a persones amb mobilitat reduïda als trens
  • 50 ascensors
  • 133 escales mecàniques
  • 74 màquines de venda de bitllets
  • Vies d'evacuació en túnels i sortides d'emergència en totes les estacions

La posada en funcionament de l'L9 Sud permet ampliar la xarxa de metro amb 15 estacions, totes adaptades, de les quals 6 són intercanviadors que permeten l’enllaç amb altres línies. De les 15 estacions, 3 estan al municipi de Barcelona, 5 a l’Hospitalet de Llobregat i 7 al Prat de Llobregat, incloses les dues estacions a les terminals de l’aeroport.

Llistat de les estacions

- Zona Universitària
- Collblanc
- Torrassa
- Can Tries | Gornal
- Europa | Fira
- Fira
- Parc Logístic
- Mercabarna
- Les Moreres
- El Prat Estació
- Cèntric
- Parc Nou
- Mas Blau
- Aeroport T2
- Aeroport T1

Les noves estacions presenten les característiques següents:

- Disseny arquitectònic variat (experiència creativa d’artistes), propi, però mantenint l’harmonia i continuïtat del conjunt
- Vestíbuls amplis
- Ascensors de gran capacitat i alta velocitat adaptats, coordinats amb l’arribada dels trens a l’andana
- Escales mecàniques
- Accessos innovadors
- Sistemes moderns de seguretat
- Senyalització i informació al client activa i dinàmica
- Totalment accessibles i camins per a invidents
- Mampares que separen les andanes de la zona de circulació de trens, coordinades amb les portes dels trens
- 11 estacions són del tipus convencional (10 amb vies en paral·lel i 1 amb vies superposades) i 4 del tipus pou (vies superposades, inserides en un túnel de dos nivells)

La nova infraestructura suposa l’ampliació de la xarxa amb 15 noves estacions de les quals 6 són intercanviadors que permeten l’enllaç amb altres línies.

- Connexions amb altres línies

- Rodalies de Catalunya (El Prat Estació i Aeroport T2)
- FGC (Europa|Fira)
- Metro: L1 (Torrassa), L3 (Zona Universitària) i L5 (Collblanc)
- Trambaix (Zona Universitària)
- Connexions amb punts estratègics de l’àrea metropolitana de Barcelona:

- Fira
- Zona Universitària
- Parc Logístic de la Zona Franca
- Mercabarna
- El Mas Blau del Prat

- Donarà servei a noves zones com:

- Can Trias|Gornal
- Europa|Fira de l’Hospitalet de Llobregat
- 5 estacions al nucli urbà del Prat de Llobregat (7 estacions al municipi)

- Destaca la connexió amb l’estació de Rodalies del Prat
- Arribarà a la vora del parc natural del Delta del Llobregat

Connectarà la T1 i la T2 de l’aeroport del Prat

Els combois de la nova línia 9 del metro són de la sèrie 9000 i funcionen sense conductor, de forma totalment automatitzada, controlats des del centre de Control del Metro, la qual cosa garanteix més seguretat tècnica i millor servei a l’usuari.

Dades generals:

- Cotxes: 5 (4 motors i 1 remolc) interconnectats
- Longitud: 85x86 metres
- Potència de tracció: 1.920 kW
- Velocitat màxima: 80 km/h 
- Portes: 20 per costat, de doble full
- Capacitat de cada tren: 975 persones
- Fabricació: Alstom 2006-2011

Característiques exteriors:

- Estructura lleugera d'alumini i acer
- Tecnologia avançada
- Estalvi energètic elevat

Característiques interiors:

- Aire condicionat
- Espais per a cadires de rodes (4 places per cada tren) i bicicletes
- Portes: 20 per costat, de doble full
- Porta i rampa d'evacuació d'emergència en els frontals
- Indicadors lluminosos i sonors de tancament de portes
- Interfonia i megafonia
- Videovigilància
- Pantalles d’informació continuada

Taller a les noves instal·lacions de la Zona Franca

El Pla Director d’Infraestructures (PDI), que recull totes les actuacions en infraestructures de transport públic previstes a l’àmbit de la Regió Metropolitana de Barcelona defineix la línia L9 de metro de Barcelona, de la següent manera: "una línia perimetral que a més de cobrir zones no servides en el Barcelonès nord i en el corredor L’Hospitalet – Zona Franca – Aeroport, potenciï l’efecte xarxa connectant amb totes les línies ferroviàries existents a través de potents intercanviadors".

Las obres del conjunt de l’L9 es van iniciar l’any 2002 i es varen dividir en 4 trams:

- Tram I, entre l’Aeroport del Prat (L9) i l’estació de Gornal
- Tram II, entre la Zona Franca (L10) i la Zona Universitària
- Tram III, entre Zona Universitària i la Sagrera
- Tram IV, des de La Sagrera fins a Santa Coloma (Can Zam, línia 9) i Badalona (Gorg, línia 10)

Fins a l’entrada en servei del nou tram de la línia 9 sud del Metro, estava en servei el tram IV, des de La Sagrera fins a Can Zam, a Santa Coloma de Gramenet i fins Gorg a Badalona. Es tracta d’un tram d’11 km i 12 estacions.

El 13 de desembre del 2009 es va inaugurar el primer tram de la línia 9 del Metro entre Can Zam i Can Peixauet a Santa Coloma. Posteriorment van anar entrant en servei el tram de l'L10 entre Bon Pastor i Gorg a Badalona, el perllongament de l'L9 de Can Peixauet a Bon Pastor i finalment  es va ampliar amb dues estacions fins a la Sagrera.

La construcció del traçat de la línia 9 Sud s’ha fet majoritàriament mitjançant tuneladores:

- Des de l’aeroport del Prat fins a l’Hospitalet de Llobregat s’han utilitzat tuneladores amb un capçal de 9,4 m de diàmetre. La doble via està situada al mateix nivell. Els trens circularan en paral·lel.

- A la resta de la línia s’estan utilitzant tuneladores amb un capçal de 12 m de diàmetre, que permet que els trens circulin per nivells diferents i que les estacions estiguin totalment integrades a la secció del túnel i les vies superposades. Les andanes i dependències tècniques estan situades dins el túnel.

Tanmateix, alguns trams s'han fet mitjançant pantalles o túnel en mina.

Pel què fa a les estacions, s'han dissenyat 2 models diferents per a l'L9 Sud:

- 11 estacions situades en trams poc profunds que es construeixen mitjançant pantalles amb excavació a cel obert. En aquest cas, en 10 d'aquestes estacions els trens circulen en paral·lel, al mateix nivell, i en un dels casos, els trens circulen en vies superposades.

- 4 estacions dissenyades amb forma de gran pou cilíndric que tenen un vestíbul superior (amb accessos a l'exterior) i un vestíbul inferior o preandana (connectat a les andanes) que es comuniquen entre si mitjançant ascensors de gran capacitat o escales mecàniques i d'emergència. En aquest tipus d'estacions, les andanes es troben situades dins la secció del túnel i els trens circulen superposats en dos nivells.

El nou tram ha tingut un cost total de 2.899 MEUR. L'L9, en el seu conjunt, ha suposat un important esforç financer per la qual cosa s’han utilitzat diversos mecanismes de fiançament. Així, a banda del finançament a càrrec dels pressupostos de la Generalitat, tant pel pagament directe de certificacions com pel retorn de préstecs sol·licitats al sector bancari, en el que s’inclou el Banc Europeu d’Inversions (BEI), s’han utilitzat fórmules de cooperació pública-privada, mitjançant contractes de concessió de les estacions.

Els usuaris d’aquesta línia podran utilitzar els diferents títols de transport integrats de l’Autoritat del Transport Metropolità de Barcelona (ATM).

En el cas concret dels usuaris que facin el recorregut amb origen o destinació a les terminals de l’aeroport de Barcelona hauran d’adquirir un títol especial que tindrà un cost de 4,5 euros.

Tanmateix, els usuaris intensius del sistema de transport i els usuaris amb títols socials (T-50/30, T-Mes, T-Jove, T-Trimestre, Targeta Rosa o T-4) no hauran d’abonar cap recàrrec per viatjar fins l’aeroport. Tampoc no hauran d’abonar aquest recàrrec els treballadors de l’aeroport.

L'horari de l'L9 Sud és el mateix que la resta de línies de metro.

- De dilluns a dijous: de 5.00 a 24.00 h
- Divendres i vigílies de festiu: de 5.00 a 2.00 h
- Dissabtes i vigílies de Sant Joan, Cap d’Any i altres festius especials: a partir de les 5.00 h i servei continu tota la nit.
- Diumenges: fins a les 24.00 h
- Festius entre setmana: de 5.00 a 24.00 h

Tanmateix, en ocasions especials s'adaptarà l'horari per facilitar la mobilitat. Per a més informació poeu consultar el web de TMB

La posada en funcionament de l’L9 Sud suposa el creixement més gran de la xarxa de metro en els darrers 50 anys, per això, s’ha volgut posar en valor el servei que donarà i fer arribar aquesta informació al màxim nombre de persones possibles. Amb la campanya “Benvinguda”, la intenció és donar la benvinguda a la línia 9, humanitzar-la i fer-la propera a la població.

Aquesta campanya es podrà veure als diaris, a Internet, al carrer mitjançant opis i banderoles, a les estacions i es podrà escoltar a les principals emissores de ràdio i plataformes digitals.

Data d'actualització:  10.02.2016