• Imprimeix

L10 Sud

Informació d'estacions, connexions, trens, tarifes i obres de l'L10 Sud

L'L10 Sud es posa en servei inicialment amb cinc estacions: Collblanc, Torrassa, Can Tries – Gornal i les noves de Foneria i Foc. Les tres primeres ja estaven en servei amb l'L9 Sud. Les dues que s’han obert donen cobertura de metro per primer cop al barri de la Marina de Barcelona.

Durant el 2019 s’obriran les altres dues estacions que conformen la línia i que estan situades a l’Hospitalet de Llobregat: Provençana (primavera) i Ciutat de la Justícia (tardor).

Aquesta obra ha comptat amb el finançament del Fons europeu de desenvolupament regional.

Logotip FEDER

Posada en servei de l'L10 Sud

 

 

En servei des del 8 de setembre de 2018

  • Estacions: 5 (2 són noves, Foc i Foneria)
  • Intercanviadors: 3 intercanviadors
  • Longitud: 4,5 km (2,5 km són nous)
  • Temps de trajecte: 9 minuts
  • Freqüència de pas: 7 minuts
  • Demanda prevista: 5,8 milions d'usuaris/any
  • Municipis que connecta: Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat
  • Trens en circulació: 3
  • Velocitat comercial: 37 km/h
  • Mobilitat reduïda: 100% d'estacions adaptades i trens amb espais habilitats
  • Vies d'evacuació en túnels i sortides d'emergència en totes les estacions
Dades bàsiques

Inicialment, la línia té 5 estacions, 2 a Barcelona i 3 a l’Hospitalet de Llobregat:

  • Foc
  • Foneria
  • Can Tries/Gornal
  • Torrassa
  • Collblanc


Les característiques de les estacions són les següents:

  • Disseny arquitectònic variat (experiència creativa d’artistes), propi, però mantenint l’harmonia i continuïtat del conjunt
  • Vestíbuls amplis
  • Escales mecàniques
  • Accessos innovadors
  • Sistemes moderns de seguretat
  • Senyalització i informació al client activa i dinàmica
  • Totalment accessibles i camins per a invidents
  • Mampares que separen les andanes de la zona de circulació de trens, coordinades amb les portes dels trens
  • 5 estacions del tipus pou (vies superposades, inserides en un túnel de dos nivells)
termòmetre vertital

3 estacions són intercanviadors amb altres línies de metro.

  • Can Tries | Gornal, enllaç amb L9
  • Torrassa, enllaç amb L1 i L9
  • Collblanc, enllaç amb L5 i L9


La línia connecta amb punts estratègics de l’àrea metropolitana de Barcelona:

  • Fira
  • Zona Universitària
  • Parc Logístic de la Zona Franca

 

L'L10 Sud té combois de la sèrie 9000 que funcionen sense conductor, de forma totalment automatitzada, i que estan controlats des del centre de control de TMB, la qual cosa garanteix més seguretat tècnica i millor servei a l’usuari.

Dades generals:

- Cotxes: 5 (4 motors i 1 remolc) interconnectats
- Longitud: 85x86 metres
- Potència de tracció: 1.920 kW
- Velocitat màxima: 80 km/h 
- Portes: 20 per costat, de doble full
- Capacitat de cada tren: 975 persones
- Fabricació: Alstom 2006-2011

Característiques exteriors:

- Estructura lleugera d'alumini i acer
- Tecnologia avançada
- Estalvi energètic elevat

Característiques interiors:

- Aire condicionat
- Espais per a cadires de rodes (4 places per cada tren) i bicicletes
- Portes: 20 per costat, de doble full
- Porta i rampa d'evacuació d'emergència en els frontals
- Indicadors lluminosos i sonors de tancament de portes
- Interfonia i megafonia
- Videovigilància
- Pantalles d’informació continuada

Taller a les noves instal·lacions de la Zona Franca

La construcció del traçat de l'L10 Sud s’ha fet mitjançant tuneladores amb un capçal de 12 m de diàmetre, que permet que els trens circulin per nivells diferents i que les estacions estiguin totalment integrades a la secció del túnel i les vies superposades. Les andanes i dependències tècniques estan situades dins el túnel.

 

Les obres

Un cop acabades les obres de l'L9 Sud, el pressupost assignat a l’obra de l'L10 Sud és de 119 MEUR, dels quals:

  • 37 corresponen a actuacions dins del túnel (via, catenària i instal·lacions).
  • 45 a les estacions de Barcelona, Foneria i Foc, que es van finançar a través d’un conveni amb l’Ajuntament de Barcelona, signat el desembre de 2016, en què el consistori va aportar 40 milions a canvi de diversos immobles titularitat de la Generalitat. El Govern municipal va adquirir els béns immobles per tal de destinar-los a equipaments i habitatge públic, entre ells: dues grans peces de l’àmbit de Can Batlló, l’edifici de la Llotja i part de les antigues Cotxeres de Borbó. El compromís va ser que l’import es destinés íntegrament a executar les actuacions necessàries per fer arribar el metro a aquesta zona de Barcelona.
  • 37 milions més, a les estacions de l’Hospitalet de Llobregat, Provençana i Ciutat de la Justícia, actualment en execució.

 
Aquesta obra ha comptat també amb el finançament del Fons europeu de desenvolupament regional.

Amb la posada en funcionament de l’L10 Sud s’assoleix una fita important ja que els barris de la Marina del Port i la Marina del Prat Vermell disposaran per primera vegada de metro. A més, es connecten dues poblacions, Barcelona i l’Hospitalet de Llobregat, i es potencia la intermodalitat.

Per això, s’ha volgut posar en valor el servei que donarà i fer arribar aquesta informació al màxim nombre de persones possibles. La campanya “Benvinguda L10. De la Marina a tot arreu” es podrà veure als diaris, a Internet, al carrer mitjançant opis i banderoles, a les estacions i es podrà escoltar a les principals emissores de ràdio i plataformes digitals.